مجرد حلم عادى

Monday, April 23, 2007

اعتراف


قلبك جواه ايه ؟؟

يتردد هذا السؤال داخلى كثيرا فى الاونة الاخيرة , قلبى جواه ايه ؟؟

وايه تختلف عن مين , فانا لا اقصد اشخاص احبهم او اشخاص اكرهم او اشخاص اخرين اغار منهم او اناس اعطف عليهم ....

انا اتسائل عن كم المشاعر المتناقضة الموجودة بداخل قلبى .. ذلك الجزء الصغير منى ..احيانا

اجدنى طيبة تملؤنى الطيبة والمشاعر الحقيقة واوقات اخرى اجدنى محملة بكم من المشاعر

البغيضة .. من غضب وغيرة وحنق .. ولا اجد امامى غير باب ربى مفتوح فاطلب منه فى

صلواتى ان يطهرنى من مشاعرى السوداء وابحث بين جنبات قلبى عن اشخاص استمد منهم

مشاعر جميلة طيبة .. فاعود سريعا الى النصف الابيض من قلبى .. واختلس نظرات سريعة الى

الجانب الاسود .. لن ادعى المثالية ولن اقول ان كل قلبى ابيض .. لانى اذا كنت كذلك فليس لى

مكان هنا اذن .. اصعد الى السماء واحيا مع الملائكة .. ولكنى لست بملاك .. فانا بشر ..

اخطىء واغضب واحقد واحيانا اغار .... ولكنى اعود الى الابيض فى معظم الاوقات وابكى وانا

احاول التخلص من اثار اللون الاسود ......

اعلم جيدا ان بداخلى عقدة ... اولا استطيع ان اتخلص منها او من اثارها الجانبية على حياتى .. عقدة الهجر ... دوما اظن ان من اتحدث معه سيهجرنى او سيتركنى ومن الجائز ان يجرحنى قبل ان يقوم بكل ذلك فابدا دوما بالهجوم .. حتى لا اهاجم , وبسوء الظن حتى لا افاجىء .. ومن جزء صغير داخلى ادرك ان الطرف الاخر ايا كان صديق او حبيب سيتركنى لانى اجبره على ذلك بتصرفاتى وليس لانه سىء
ولكن ارتاح الى انى اعرف عقدتى فعلى ما اظن ان هذا معناه انى لست بمريضة .. ولكنى لا افكر فى هذه العقدة الا بعد ان يفوت الاوان
فكم صديقا جرحت او خسرت بسبب عقدتى الغبية .. الخوف من الهجر ؟؟
كم مرة ظلمت واسئت الظن فى مشاعر حقيقة ؟
كم مرة اتهمت اطيب الناس بانهم يرتدون ماسك ليخفوا حقيقتهم وما هما فى الاصل الا اناس طيبين عن حق ؟؟
اظنهم مرات كثيرات .. وفى كل مرة اخرج من التجربة خاسرة وابكى وحدى لانى اعلم انى معقدة وجبانة وخائفة ولا اظهر ابدا امام من جرحتهم بمظهر الضعيفة بل بالعكس استمد قوتى من جرحى لهم

انا اعترف .. انا خائفة من عقدتى ويوجد بداخلى بعض الاسود واتمنى ان يكون كله ابيض

posted by a7lam 3adya at 3:43 AM

36 Comments:

أحنا بشر
يعنى شوية ابيض على شوية أسود
ولو الابيض كان أكتر من الاسود نبقى كويسين
ولو الاسود كان أكتر نبقى وحشين

مش ممكن نكون أبيض خالص لاننا مش ملايكة
وصعب نكون أسود خالص لاننا مش شياطين

شىء جميل انك بتحاولى توصلى للأبيض الصافى لان دة معناة انك كويسة من جوة

موضوع عقدة الهجر دة موضوع صعب ولازم تتغلبى علية، مش هقدر اقولك إزاى لانى بصراحة معرفش.. بس حاولى تثقى فى الناس اكتر شوية

مش هقدر أقولك أكتر من كلمات جاهين
انا قلت كلمة وكان لها معنين
كما بطن واحدة وتوأمين زي وشين
لو دنيا شر ...التوأم الخير يموت
لو دنيا خير ... الشر حيعيش فين
وعجبي!

==========
ملحوظة على جنب ياأسطى
أسلوبك فى المقال دة عجبنى اوى... للأمام ياروميل

April 23, 2007 at 7:32 AM  

نانا..
انتى انسانة جميلة اوى و طيبة اوى .. الظروف بس هى اللى ساعات بتخلى الواحد يتصرف بخوف او عدم ثقة وانعدام امان فى الناس.. بس معلش ان شاء الله هاتلاقى اللى ترتاحى معاه .
روقى بقى..

April 23, 2007 at 1:28 PM  

أنا مخدتش بالي من تاريخ كتابتك للبوست ده.. بس أعتقد إن أنا السبب ببوست ثم نؤمر بالشكر ..

أهو ده نوع الظلم اللي كنت بتكلم عنه .. إننا ساعات بنحاول نحمي أنفسنا من سوء العاقبة فبنظلم ناس بتحبنا وبتسعى إنها تقرب مننا.

لا ترهقي نفسك يا جميلة.. واتركي لقلبك العنان فربما حين تأمنين لقلب لن يهجرك.

محبتي.. ورحم الله من تسبب لكِ في هذا الألم.

April 23, 2007 at 2:16 PM  

تحديد الافه نصف العلاج
انت لست مريضه..والخوف ليس مرضا اذا كان هناك ما يسببه

انت فقط واجهت موقف ..وتخافين كثيرا من تكراره, ولو اي منا في مكانك لما اختلف وضعه

اجعلي دائما منك رقيبا علي نفسك
حينما تجدي ان تصرفاتك منبعها هذا الخوف الغير مبرر .. تراجعي فورا

واجعلي دوما هناك نقطه لمراجعه تصرفاتك ومعرفه مصدر كل منها .. ضعي العله امام عينك في كل خطوه .. واسألي نفسك سؤال
هل ما افعله الان بسبب اني اريد السبق بالهجر , ام انه رد فعل مبرر لتصرف ما ؟

امشي علي الروشته واسمعي من عمو مشمش

بس خلي بالك .. الفيزيتا غاليه :D

April 23, 2007 at 8:02 PM  

نانا

ازيك الاول على فكرة مش معنى انى اكون عارف انى عندى مشكلة معنى ذلك انى مش مريض
ممكن اكون مريض وانا مش حاسس
معلش للبداية ديه بس انتى لازم تقفى مع نفسك وقفة قوية شوية لازم تثقى فى الناس متديش ثقتك بسرعة لحد بس لو حسيتى انه يستاهل اديله ثقتك
نانا اتصالحى مع الحياة الناس مش كلها كويس ولا كلها وحش

بصى انا بعمل زيك ببقى خايف جدا انى افقد انسان عزيز عليا لكن مبحاولش انى ابنى خطوات مسبقة فى علاقتى معاه بناء على احساس لسه متأكدتش منه
اتمنى تكونى فاهمانى
بصى احسن حاجة انك عارفة مشكلتك حاولى تصلحى من نفسك لان اللى ممكن نخسره يبقى كتير انتى قولتى انتى خسرتى ناس كتيرة حاولى متخسريش حد تانى لان الندم ساعتها مش هينفع

نانا احنا عايشيين فى مجتمع مع ناس مع اصحابنا مع اهلنا مع موظفين فى شركتنا مع ناس ماشية فى الشارع مع خطيب او زوج مع اولادنا لازم نلاقى الكويس فيهم ولازم نلاقى الوحش لكن لازم نتعامل مع الاتنيين
اهم حاجة ان احنا نفضل قلبنا ابيض منخليش الوحش هوا اللى يأثر علينا نفضل لينا شخصية مستقلة منبنيش حياتنا عاى افتراضات سيئة

نانا قدمى دايما مشيئة الله فى حياتك ادخلى للحياة بقلب ابيض
بصى من كتاباتك انا حاسس انك انسانة نضيفة وبنت ناس كويسيين ومحترمة خلى الجزء الابيض فى قلبك هوا الغالب عليكى وعلى تصرفاتك

معلش انا رغيت كتير اوى انا اسف

April 24, 2007 at 1:04 AM  

O dia 25 de Abril de 1974 foi o dia do derrube da ditadura fascista em Portugal, a chamada REVOLUÇÃO DOS CRAVOS, e a queda do (poder) dos inimigos do povo. 25 de Abril, sempre.

Day 25 of April of 1974 was the day of it knocks down of the dictatorship fascist in Portugal, the call REVOLUTION OF the flowers, and the fall of the power of the enemies of the people. 25 of April, forever!
يوم 25 نيسان 1974 كان يوم تقرع عليها من الديكتاتوريه الفاشيه في البرتغال والدعوة للثورة الزهور ، وسقوط سلطة أعداء الشعب. 25 نيسان ، الى الابد!


День 25 апреля 1974 года, в день он постучит в воздухе фашистской диктатуры в Португалии слово О РЕВОЛЮЦИИ цветы, и падение власти враги народа. 25 апреля, навсегда!
Le jour 25 d'avril de 1974 était le jour de lui frappe vers le bas du fasciste de dictature au Portugal, de la RÉVOLUTION d'appel des fleurs, et de la chute de la puissance des ennemis du peuple. 25 d'avril, pour toujours !
Tag 25 von April von 1974 war der Tag von ihm klopft unten vom Diktaturfaschisten in Portugal, von der Anruf REVOLUTION der Blumen und vom Fall der Energie der Feinde von den Leuten. 25 von April, für immer
25天41974年的一天,它拍下來的法西斯獨裁政權,葡萄牙 號召革命的鮮花,秋天的權力得到人民的敵人. 25日,永不停息

April 24, 2007 at 11:05 AM  

اتعلمين جل الخطيئة انك تنحصرين بين نقطة البداية ونقطة النهاية ولا تدركين ما يدور بينهما فعندما تلتقين بهم تفكرين في هجرهم فتستبقين الأحداث بينما ان الحياة تستحق ان تعاش ليس بداعي العيش فقط بل بداعي حب العيش عندما تتعلمين معنى الحب حقا فأنت من سيصنعه ويمنحه للغير بدل ان تنتظريهم وتفكري في هجرهم وجرحهم
تحياتي للصدق الطاهر
اتمنى ان يزورك الأمل يوما فبه ستكملين مبتسمة

April 25, 2007 at 12:29 AM  

اكيد حاجه صعبة جدا لما يكون حد طول الوقت بيعاملك كويس وانتي طول الوقت بتتهميه انه لابس ماسك ،خصوصا لو كان من غير سبب خالص ، من حقه يزعل واكيد من حقه يبعد

انتي عايزه الصراحة ،سواء بالنسبة لموضوع عقدة الهجر او مع موضوع مشاعر الغيرة والحقد واضح ان انتي عندك مشكله في ثقتك بنفسك ، لازم تكوني واثقه في نفسك اكتر من كده ، مفيش حد محتاج يمثل على حد ، أي حد بيتكلم معاكي اكيد شايف فيكي حاجه ، شايف فيكي عقل ممكن ياخد رايك ، وممكن شايف فيكي اهتمام ، او أي حاجه .
حاجه كمان احب اقولهالك ، يمكن اكون قلتها قبل كده ، ان كلنا بنغلط ، بس لما نغلط مهم جدا نعترف بغلطنا ونعتذر
وزي ما الناس علقو قبلي ، مفيش حد كامل ومفيش ملايكة وانتي انسانة كويسة واكيد الابيض هو اللي هينتصر
و يا رب كلنا نقدر نخلي الابيض هو اللون الوحيد جوانا

اسف يظهر ان انا تعليقاتي كلها بقت طويله كده

April 25, 2007 at 4:53 AM  

يااااااااااااااااااااااه يا نانا

حسيت وانا بقرالك اني ببص علي نفسي من جوة
اني شايفاني
صدقيني انا زيك كدة بالظبط
دايما بجرح اللي ادامي غصب عني
بس صدقيني البعد مش القرار الصح
انك تبعدي وتترمي في ركنة لوحدك دة مش صح

لازم علي الاقل تحبي نفسك كدة وتواجهيها
كويس انك عارفة العيب اللي موجود
وبالتالي تقدري تصلحيه
بس هي مسالة وقت
ونصيحة مني
الحقي اتغيري قبل ما يفوت الاوان وتبقي زيي غير قادرة علي التغيير
ولو مش بقيتي عارفة زيي
يبقي خليكي زي مانتي
انتي وبس
وملعون اي حد او اي حاجة تخليكي تخلعي جلدك

April 25, 2007 at 4:01 PM  

أهم من الأبيض
الأسود
لأنه لون أيامنا
بس فيه حاجه واحده ملونه عاوزكو تشفوها
ربما تعرفوا ليه الاسود فيه حاجه ايجابية
http://elezba.blogspot.com

April 28, 2007 at 3:21 AM  

نانا..
فينك ؟ طمننينا عليكى

May 1, 2007 at 3:38 AM  

ناناااااااااااااااا

أنتى يابنتى اختفيتى فين؟؟

عبرينا بقى لانولعلك فى البلوج
:(

May 2, 2007 at 7:10 AM  

نانا انتي وين؟؟؟؟
انشاء الله تكوني بخير

May 3, 2007 at 1:13 AM  

سلام يا نانا

أولا هي فعلا حاجة مؤلمة لما يحش الانسان ان كل اللي حواليه بيمثلوا عليه

حاجة متعبة بالفعل

بس لازم تعملي حاجة بالنسبة للموضوع ده

يعني حاولي تثقي في الناس أكتر أو تاخديهم على محمل حسن
ولما تاخدي الناس على محمل حسن حترتاحي صدقيني

خلي عندك حذر بس بنفس الوقت ما تعمليش حواجز كثيرة
عشان انت ترتاحي والناس ما تنفرش منك وتعتبر ان قلبك اسود

كدة حترتاحي وحتحافظي على صداقاتك

آسفة لو كنت بنظر أو بتفلسف
أو بطول التعليق

تحياتي

May 4, 2007 at 8:07 AM  

This comment has been removed by a blog administrator.

May 4, 2007 at 11:05 AM  

عندي شوية ابيض و شوية اسود

و في رمادي بالهبل

May 5, 2007 at 7:27 AM  

انت عندك حق يا رامى بس المشكلة انو انا بخاف اوى من الاسود .. وانا اكيد عمرى ما هكون ملاك بس اللى بخاف منه انى اقلب شيطان ..

موضوع عقدة الهجر ده بجد عاملى ازمة ومقدرش اوعدك انى اتعلم انى اثق فى الناس

اسفة على الغياب ... وميرسى على محاولات للاطمئنان عليا ..

May 5, 2007 at 11:52 PM  

طارق انت اللى اجمل واطيب بجد انا فرحانة انو انا برغم ظروف وحاجات كتير مخسرتكش انت بجد اخ جميل خالص وعلى فكرة انت ممكن تكون سبب من اسباب انى اثق فى الناس
طارق .. ربنا يديم عليك سعادتك مع الانسانة اللى انت بتحبها وبحد انت تستاهل كل خير

May 5, 2007 at 11:54 PM  

This comment has been removed by the author.

May 5, 2007 at 11:57 PM  

عمو مشمش
هامشى عليها بجد لانى فعلا محتاجة روشتة بس بجد بجد الموضوع صعب اوى عامل زى اللى واقف على البحر وهيموت وينزل وخايف اوى ينزل وميطلعش

May 5, 2007 at 11:58 PM  

عادل

مبدئيا كده انت ترغى براحتك يا فندم

انا فعلا خسرت ناس هما صحيح مش كتير بس خسرتهم ووجعتهم بجد .. ناس كده كانوا اصحابى وبيحاولوا يساعدونى ويفرحونى وانا دايما كنت باتهمهم انهم لابسين ماسك لحد ما جم مرة ومشيوا
وانا مبينتش انى زعلانة
بس من جواية كنت ندمانة بس فى وقت الندم مالوش معنى

على فكرة انا بفرح بجد لما الاقى تعليقك منور .. وشكرا على محاولاتك للاطمئنان عليا .. ربنا يديم عليك حب الناس :)

May 6, 2007 at 12:02 AM  

youma حبيبتى

يااه الصدق الطاهر ؟؟ قد ايهانتى رقيقه انتى عندك حق انا فعلا بقف على نقطة البداية وبقلبى بفضل ابص على النهاية انا عارفة انى غلط .. دعواتك .. ميرسى لسؤالك عليا فى غيابى

May 6, 2007 at 12:03 AM  

نوجا الجميلة
والله بحاول يا انوج على اد ما اقدر ودايما بقف مع نفسى واحاسبها واكلمها بس ساعات الموضوع بيفلت م نى
ربنا يديم عليكى سعادتك يا رب وبالتوفيق فى الامتحانات يا جميلة

May 6, 2007 at 12:05 AM  

نائل

اوجعنى تعليقك وانت عارف ليه
انا فعلا مش بيبقى قصدى
وانا عارفة انو الل قلت لهم اقلعوا الماسك هما اساسا عمرهم ما لبسوه
ما علينا .. المهم ادعيلى

May 6, 2007 at 12:07 AM  

ابو جمال

متقلش ان الاسود هو لون ايامنا... بجد بلاش التشاؤم ده

May 6, 2007 at 12:08 AM  

طارق - رامى - يوما
ربنا يخليكم ويخلى كل واحد اهتم وسال عليا فى غيابى

بجد بحبكم فى الله

May 6, 2007 at 12:09 AM  

شهيدة - زهرة الجنوب

لاء يا حبيبتى متعتذريش انتى صح وعلى صواب فى كل كلمة وفعلا بحاول افترض حسن النية .. وبجد انا بحول اتخلص من السواد .. ادعيلى

May 6, 2007 at 12:11 AM  

شرم .. رمادى دا جوانا كلنا بس انا مش بعرف ابقى رمادى

بحب اوى
وبكره اوى وبحن اوى وبغضب اوى
البعض يرى الردماى دبلوماسية بس انا لاء معرفش ليه
يا اسود مهبب يا ابيض نضيف

تحياتى

May 6, 2007 at 12:14 AM  

الجميلة تسنيم

لقد قرات البوست ثم نؤمر بالشكر ولكنى لم اكتب ما كتبته لانى قراته بالرغم انه قد احدث تاثيرا فى نفسى

لقد واجهت مشكلة ترتب عليها انى خسرت اخ وصديق ولذلك كتبت هذا البوست حتى اضع عيبى امام عينى

ولعلى كتبته لالتمس عذر لنفسى
لا اعلم
لماذا كتبته

احبك فى الله
خللى بالك من نفسك

May 6, 2007 at 1:13 AM  

وأنا كمان... بحبك في الله

May 6, 2007 at 11:58 AM  

حسيت بيا أوي بجد في البوست ده

بجد الكلمات قريبة مني بس احساسي

موصلش اني أقتنع ان دي عقدة

الكلام ده بيحصل من غير قصد و كمان

الوقت اللي احنا عايشين فيه مش سهل

انك تثقي في حد لأنك ممكن أوي تنخدعي

بمظاهر الناس

الكلام اللي انتي كاتباه ده بيقول انك

جميلة أوي و طالما مش راضية عن الوضع

ده يبقي انتي جواكي حلو أوي أوي

انتي بس حاولي انك تدي ثقة أكتر لأصحابك

وللي حواليكي و ان شاء الله ربنا يوفقك

ويكرمك . بجد انا أتشرف لو اتعرفت

بيكي أكتر و سامحيني لو زياراتي ليكي

هتكون قليله الفترة دي عشان عندي

امتحانات بس وعد ان شاء الله في الاجازة

هتلاقيني هنا كتييييييييير بس انتي مش تذهئي مني

طولت عليكي معلش أصلي رغاية

ههههههههههههههه

:)

تحياتي ليكي يا قمر

May 7, 2007 at 12:28 PM  

بصي عايزه مني الصراحه انا كل حاجه بخدها بحسن نيه واعمل الخير وارمي البحر وفي بني ادمين سفله واشرار .بس دي الدنيا والكويسين اكتر اه ..في ناس يبانوا وحشين قوي لكنتلاقيهم من جوه كويسين بس الظروف
تحياتي

May 7, 2007 at 12:56 PM  

هبة..نورتى .. شدى حيلك فى المذاكرة وان شاء الله تنجحى ... على فكرة كلامك مظبوط الوقت اللى احنا فيه مش سهل بس المشكلة فى انى كنت over شوية زيادةوده طبعا اثر على علاقاتى بببعض الناس .. بس الغريب انو عندىاصحاب من زمااااااااااان استحالة اقلب عليهم او اشك فيهم .. بس على فكرة انا ارتحت كتير بعد ما كتبت البوست ده :)

May 7, 2007 at 11:01 PM  

ابن ناصر .. ازيك ؟.. هحاول اعمل زيك وهفترض حسن النية وربنا يكرم بس برضه متهيالى ان الموضوع محتاج شوية حرص بالاضافة الى حسن النية .

May 7, 2007 at 11:03 PM  

بتعرفي انت بتتكلمي بلساني
وبتصفعيني لرؤية الحقيقة يلي مابدي شوفها او حسها بداخلي ولا مرة عرفت اني معقدة من الهجر

تحياتي

May 14, 2007 at 1:01 AM  


شركة تنظيف شقق بالقطيف
شركة مكافحة حشرات بالقطيف
شركة المثالية للتنظيف
شركة المثالية لمكافحة الحشرات
شركة تنظيف منازل بالخبر
شركة تنظيف فلل بالخبر
شركة تنظيف شقق بالخبر
شركة عزل اسطح بالخبر


November 23, 2018 at 1:05 PM  

Post a Comment

<< Home