مجرد حلم عادى

Wednesday, April 11, 2007

حلمى الاول ... الحلم المستحيل


حلمى الذى يروادنى الحنين اليه واعلم ان تحقيقه الان من المستحيلات.. كالعنقاء واساطير الصغار مثلهم هو الان من المستحيلات

حلمى الذى اشتاقت نفسى الى تحقيقه وعجزت عنه وتمكن يأسى منى
..
انظر الى داخلى لارى هذا الحلم قابعا فى مكان مظلم منى .. . يظهر فيه بشده
ابى .. وتظهر فيه نظرات الحسد من داخلى تجاه زملائى الصغار فى مدرستى الابتدائية وهم يحملون خطاب موعد
مجلس الاباء الى ابائهم ليحضرون ويناقشون امورهم بينما احمل انا الخطاب الى اقرب سلة مهملات والقيه وارفع
حقيبتى واركب سيارة امى دون ان اخبرها به

اتذكر جيدا يوم ان سالتها عن ابى ولماذا سافر ولم يرجع اجابتنى بكل بساطة لانه سافر بعيد ... فقمت بحمل الخطاب فى المرة التاليه الى صندوق بريد .. سذاجةً منى واملا ان يسافر الخطاب الى ابى فيعود ليحضر مجلس الاباء
..

ولكن سافر الخطاب ولم يعد مثله مثل ابى ..
اتذكر وقوفى فى الاذاعة المدرسية وارتجالى لخبر مفاجىء وهو ان مدير المدرسة يعلن الغاء مجلس الاباء وان الجديد
اصبح اسمه مجلس الامهات .. لم انظر لنفسى يومها على كاذبة او شقية مثلما اتهمنى مديرالمدرسة وعاقبنى طوال
ذلك اليوم .. فقط كنت اود ان يحضر احد الى هذا الغرفة ليجلس ويتكلم عنى ويناقش اساتذتى فى مشكلاتى

اكبر قليلا ويكبر معى حلمى واتساءل عن مكان ابى لتأتينى نفس الاجابة سافر ولم يعد وابدأ اسال زملائى عما يدور فى
مجلس الاباء واكتبه فى كشكول خاص بى انا وحدى .. رغبة منى فى اطلاع ابى علي ما دار فى غيابه .. ظنا منى انو سيهتم

وتمر سنين الدراسة واكبر وانسى حلمى بحضور ابى مجلس الاباء .. ويعود ابى بعد 17 عاما ليجدنى انهيت
دراستى .... واجده انا لم يكن مهتم ... وتمر سنة على عودته ليسافر هذه المرة بدون عودة وبدون ان احزن عليه .. وبدون ان الوم نفسى على عدم الحزن عليه ..... وبدون ان الوم عليه ان لم يحضر الىّ مدرستى .. مرة
واحدة ليحضر مجلس الاباء

ابى ... لقد سافرت ورجعت ... وانا لم اشتاق اليك .... ابى لقد توفيت وانا لم احزن عليك

ابى .. اعتذر لك .. لكنى لم احس يوماً بك
posted by a7lam 3adya at 12:56 AM

66 Comments:

مبروووووووووووك على المدونة ياناناااا

وربنا يكرمك كدة وتبطلى حكاية قفل المدونات اللى شغالة زى العدوى اليومين دول

بس والنبى .. أحياة صحتك ياشيخة :)
حد يبتدى المدونة بحاجات تقطع القلب كدة

انا مقدر احساسك، بس صدقينى مش كل الناس مرتاحة يعنى هحكيلك موقف صغير ممكن يخليكى تحسى بحالة أفضل
أنتى بتشتكى ان والدك مكانش معاكى.. صح
طيب أنا ليا واحد صاحبى هو ووالدة طول النهار متخانقين ومش متفقين فى اى حاجة.. لدرجة انى مرة رحت انا وهوة نعزى فى والد واحد صاحبنا عارفة قالة أية وهو بيعزية؟؟؟؟؟؟؟

قالة: يابختك.. عقبال ماتيجى تعزينى فى أبويا قريب

تقدرى تقوليلى مين أسعد فيكم؟؟؟
أنتى ولا صاحبى

أكيد هتقولى انتو الأتنين مش سعداء
بس صدقينى.. انتى اسعد منة بكتييير

يالا مستنييين الجديد بقى

April 11, 2007 at 1:44 AM  

الله يبارك فيك يا زعيم .. وان شاء الله مش هقفلها .. مش عارفة مين اسعد انا والا صاحبك بس فى كل الاحوال انا راضية بحالى الحمد لله وممكن ده اللى يخلينى اكون سعيدة ... على اى حال نورتنا وادينا بنتعلم من سيادتك :)

April 11, 2007 at 1:51 AM  

نانا
مبرووك... وان شاء الله احلامك اللى الجاية كلها تتحقق.. بجد والله يا نانا انتى انسانة تستاهل كل خير ..بجد

April 11, 2007 at 7:14 AM  

مبروك على عودتك مرة اخرى والقيام بتدوين احلامك التى تتمنى ان تتحقق

وبتأكيد ستحقق ولكن ارجو ان تتخذى كل ما اكتبة فى اعتبارك
تحقيق الاحلام عن طريق العلاقات الطيبة وتحقيق ما تريده وتودى والتعلم من الماضي والاستفادة منه و النجاح هو رغبتك فى المقدمة و الحب والإخلاص واستكشاف ذاتك

وشكرك على دعوة الزيارة التى اتشرف بها

باى

April 11, 2007 at 9:49 AM  

حلم صعب أن يتحقق.. فهناك أحلام تسافر بعيدا عنا وعندما تعود تكون قد فقد قيمتها..


أتمنى أن تجدي يوما من يتحقق معه حنينك القديم لمن يتحمل مسئوليتك.. محبتي



مبروك على العودة.. افتقدتك جدا

April 11, 2007 at 12:11 PM  

يا طارق انت دايما بتكسفنى كده بذوقك؟؟

ربنا يستجيب منك ان شاء الله .. وتحقق احلامك انت كمان

وعلى رايك ( بكرة اكيد احلى )

April 12, 2007 at 12:57 AM  

تامر .. انت عارف انى باخد كل كلامك فى الاعتبار ومتاكد من ده اوى كمان

الله يبارك فيك يا جميل

April 12, 2007 at 1:00 AM  

تسنيييييييم .. حبييبتى .. انا كمان افتقدتك اوى وافتقدت التدوين اوى اوى اوى بس غصب عنى لانى لقيت ان اى حرف بكتبه على قيود من ناس فى العالم الواقعى اللى بعيشه وتساؤلات ومحاورات وقررت انى اكتب لوحدى هنا ولنفسى من غير خوف او قلق

April 12, 2007 at 1:01 AM  

نانا...بجد انت جميلة قوي...و كلامك حقيقي قوي و ملموس جدا..الواحد لا يملك الا انه يقع فيكي من اول لحظة...حقيقي الف مبروك على التواجد في عالم المددونات..انا لسه جديدة هنا... بس لقيت في العالم ده حاجات كتير كنت بحبها و ناقصاني في حياتي..يا رب انتي كمان تلاقي نفس السعادة دي في دنيتك..تحياتي..ووافينا بالجديد

April 12, 2007 at 11:38 AM  

ana nafs elly enty feh belzabt...3omry ma 7aseet beh
we 3'ayeb 3any ba2alo keter
howa lesa mamatshy
bas 7ases nafs e7sasek.
ana mesh haz3al
le2eno mesh fare2 ma3aya
............
mabrooook 3ala el blog

April 12, 2007 at 5:20 PM  

نانا

انا مبسوط جدا والله على انك بعتيلى اللينك الجديد وخلاص كده هيبقى عندة لنكيين لازم افتحهم كل يوم حلم عادى وهلوسة مصرية لانى لسه بفتحه كل يوم برده وبقول يمكن يكون فى امل وترجعى تكتبى تانى

بس انا كنت عارف من كتاباتك بحكاية والدك ديه بس مكنتش عارف انه اتوفى قريب

ادعيله يا نانا ان ربنا يرحمه ويسامحه فى اباء كتير جدا بيدمروا حياة اهاليهم لكن هما فى الاول والاخر اهالينا منقدرش منعتبرهمش مش اهالينا

اغفرى يا نانا وسامحى علشان تعرفى تعيشيى حياتك

بس تعرفى المغفرة بتبقى صعبة لانى برده اهلى ظلمونى كتير وكان صعب عليا انى اسامحهم

مبروك والله على المدونة الجديدة وشكرا انك افتكرتى تبعتيلى اللينك بتاعها انتى فعلا صديقتى اللى مش مرئية

واوعى تقولى لحد من اللى بيعملولك المشاكل على المدونة الجديدة

April 13, 2007 at 7:14 AM  

ساعات أقوم الصبح قلبى حزين أطل بره الباب ياخدنى الحنين
اللى لقيته ضاع واللى اشتريته انباع واللى قابلته راح وفات الأنين
وارجع واقول لسه الطيور بتفن و النحلايات بتطنّ والطفل ضحكه يرنّ مع ان مش كل البشر فرحانين


معنديش كلا أقوله

April 13, 2007 at 3:04 PM  

بجد انتى اللى اجمل .... وبجد بجد انا كمان سعيدة بمعرفتك .. وان شاء الله تكون صحبتنا فى الخير دايما :)

April 13, 2007 at 3:39 PM  

دماغ ماك.... هو الشىء الغريب انو انا مش عارفة ازاى حد يسيب حتة منه من غير ما يسال فيها كده ... يعنى ساعات ببقى مستغرباهم اوى .. وبجد الموضوع احنا بنحسه مش فارق بس لو دورت جواك اكيد فيه حتة اتاثرت بيه ... الله يبارك فيك وخلينا اشوفك علطول

دماغ ماك.. ربنا يريح بالك

April 13, 2007 at 3:42 PM  

عااااادل

اهلا اهلا

بص ابقى افتح دى باه سيبك من هلوسة .. وعلى فكرة انا سامحته بس الموضوع عملى عقدة .. يعنى مثلا لو عندى صديق قريب تلاقينى فجأة بعدت عنه عشان انا جوايا تصور انو اكيد هيسيبنى ويمشى وساعاتكمان باجى علىى اللى قدامى لنفس السبب .. اللى هو عدم الاحساس بالامان واللى بيترتب عليك الشك ودى بجد حاجة يعنى صعبةوانا علطول والله بدعى ربنا انو يطهرنى من جوا من حاجتين الشك وسوء الظن

انا فعلا مقلتش لحد على المدونة وانت كمان صديقى اللى مش متشاااااف

April 13, 2007 at 3:46 PM  

احمد المصرى

انا مش ساعات .. انا باه علطول وحتى لو مش عندك كلام تقوله كفاية انك قريت كلامى ...

وبجد انا علطول واخدنى الحنين بس مش عارفة لفين :)

April 13, 2007 at 3:47 PM  

اول مره اجيلك وقريت البوست وقلبى اتقطع فى الاخر واحده واحده علينا كلامك واسلوبك حلويين بجد

ربنا يحققلك احلامك وتكتبى حلم مش عادى

تحياتتتتتتتتتتتى

April 13, 2007 at 6:00 PM  

سلامت قلبك يا جبسون ..

:)

والله انا فعلا عندى حلم مش عادى بس صعب حبيتين .. ادعيلى احققه

April 14, 2007 at 12:09 AM  

انتى اكيد معقدة ,ربنا يكون فى عونه

April 14, 2007 at 4:46 AM  

يا ليت الإنـسان يحق له أخـتيار من يريد لـيكون له أهلا ، وأحييكى على صدق الـمشاعر وسهولة أختـيار الألفاظ رغم عمقهـا

April 14, 2007 at 4:47 AM  

ياااااااه فعلا تفتكر لو احنا عندنا امكانية نختار اهلنا كنت هختار مين يبقى ابويا؟؟
مش عارفة تصدق جملتك جت فى الصميم

شكرا لمرورك

April 14, 2007 at 5:00 AM  

نانا

الف مبروك على المدونة الجديدة مع اني زعلان ان انا معرفتش بدري ، بس حمدالله على السلامة تاني

بالنسبة للموضوع ، معاكي حق ، الموقف مش سهل ، حاجه صعبة جدا ان الواحد يتحرم من حاجه شايفها حاجه اساسية عند كل الناس ، الاضعب انه اكيد ما بيكونش فاهم سبب الحرمان ده
ومحدش يقدر يلومك على احساسك بعدم الحزن ، ده احساس طبيعي جدا ، ده كويس ان انتي محستيش بالراحة مثلا

بس في النهاية مش هقولك سامحيه عشان انا عارف ومتاكد ان انتي انسانة جميلة وحنينة وقلبك طيب وسامحتيه خلاص زي ما سامحتي ناس تانيين ضايقوكي

على فكره حركة الاذاعة المدرسية ده جامدة مووووت ، تحياتي

مبروك تاني واسف على التعليق الطويل بس بخلص حق فترة الغياب الطويلة

April 14, 2007 at 6:36 AM  

احساس قوي مكتوب بدقه و سلاسة
سعيدة اني لقيت مدونتك و اتمنى اقرا لك كل جديد
تحياتي

April 14, 2007 at 11:58 AM  

واضح ان اسمك نانا

و اعذرنى انى مكنتش عارفك قبل كدا

نظرة سريعة على البروفييل احترمتك جدا

اوك انتى مش عيلة

نيجى للكومنت على الموضوع

احب اقولك مينفعش تلومى ابوكى على اسوة قلبه لان واضح انها كانت طبيعتة

و سواء كانت موته حقيقيا او فى خيالك فاتركى مساحة للرحمة و سامحيه حتى يسامحك من ستقسى عليهم

April 14, 2007 at 3:33 PM  

الاول الف مبروك عالمدونة الجميلة دى

شكلها هتبقى مدونة تحفة زى صاحبتها

ثانيا بالنسبة لكلامك ده

انا مش عارف اعلق اقول ايه الصراحة

انا حسيت بيكى اوى

وعينى دمعت

ودعيتلك ربنا يعوضك خيير ان شاء الله


قوولى اميييين

April 14, 2007 at 6:03 PM  

الحاج ابو فؤادة

الله يبارك فيك ومتزعلش منى ... لاء انا محستش بالراحة الموضوع كله مفرقش ظاهريا بس اكيد جوايا كان فى حاجات غريبة متناقضة ... متفكرنيش بحركة الاذاعة دى عشان انا يومها اتذنبت سبع حصص وكان يوم حر جدا .... وعلى فكرة انا مسامحة ابويا وبادعيله ربنا يرحمه .. وعلى فكرة الناس التانيين هما اللى كانوا زعلانين وسامحونى مش انا اللى كنت زعلانة منهم :)

April 14, 2007 at 11:53 PM  

وانا اسعد يا كلبوزة انك كمان لقيتها .. بس اوعى متجيش تانى

April 14, 2007 at 11:54 PM  

زورداك.. اللهم اميينن .. وطالما حسيت بحد متعرفوش وعينيك دمعت عشانه يبقى انت اكيد قلبك طيب :)

April 14, 2007 at 11:55 PM  

احمد حداد

هو فعلا توفى من حوالى سنة ونص كده بعد فترة مرض بشعة وبجد انا مسامحاه ولما توفى انا كنت قاعدة جنبه ..
وانا فعلا مكنش عندى القدرة انى الوم عليه .. اصل هقله ايه يعنى ؟؟
فى حاجات كتير اوى لما ننحرممنها مينفعش نطلبها عشان لو طلبناها وحصلت طعمها بيروح :)

April 14, 2007 at 11:59 PM  

مبروك وانشاء الله ربنا يحقق لك كل احلاممك
تحياتي

April 15, 2007 at 2:10 AM  

الله يبارك فيك يا ابن ناصر ويتقبل دعاك بجد

April 15, 2007 at 5:10 AM  

Hello, Adya!
Thanks for you work and have a good weekend.

April 15, 2007 at 10:01 AM  

انا بقلك من اول الطريق اهه
اني حتابع مدونتك من الأول
عشان ما تجيش في الآخر توقفي كتابة في المرة الوحيدة اللي بزور فيها مدونتك
عموما مبروك على الانطلاقة الجديدة
رغم ان أول بوست كان بجد محزن ومؤثر
وبصراحة انا مش حابة أقول حاجة على الموضوع ده عشان ما حدش حيحس بجد باللي انت حاساه الا اللي عايش التجربة دي

تحياتي ليكي
ويارب تستمري في المدونة دي

April 16, 2007 at 3:44 AM  

thanks david .. i hope the same 2 u 2
:)

April 16, 2007 at 4:19 AM  

شهيدة .... زهرة الجنوب
الحبيبة على القلوب

نورتينا وان شاء الله مش هقفلها :)

April 16, 2007 at 4:20 AM  

اولا مبروك على المدونه
ثانيا احساسك حلو بجد
رغم ان فيه مساحه حزن بتحولى تخبيها

ربنا يوفقك ومستنين الجديد
تحياتي ياجميل

April 16, 2007 at 5:03 AM  

مبروك على المدونة
إية يا بنتى جو الكآبة دة كلام واللة يقطع القلب
دمت بخير

April 16, 2007 at 8:39 AM  

لا ازاي انا جيت اهو
انت فين الجديد بقى
تحياتي

April 16, 2007 at 9:12 AM  

محض روح .. اسمك حلو اوى ولما دخلت مدونتك عرفت ان روحك احلى كتير

April 17, 2007 at 3:42 AM  

قائد .. سورى لو كابتك بس هو ده احساسى

April 17, 2007 at 3:43 AM  

سمباتيك .. قريب يا جميلةان شاء الله

April 17, 2007 at 3:45 AM  

مواه اوسي عندي احلام عادية جدا

عندي حلم اني اورث العيزبة بقى وامشيها بالتريقة اللي انا شايفاها سح

لانو تانت حماتي بتمشي العيزبة بتريقة دي موديه قوي

April 17, 2007 at 9:38 AM  

ساكنى عزبة ابو جمال

اهلا اهلا ...هتورثى العزبة وهتزرعيها كوسة بالباشاميل ان شاء الله

April 19, 2007 at 12:57 AM  

الاحلام لاتموت الا بموت الامل ونور الحياة جوانا


الاحلام عايزة الاجتهاد والسعى عشان تتحقق مهما كانت صعبة او مستحيلة بالارادة والاجتهاد تبقى واقع ملموس ادام عنينا


الدنيا دى فيها وفيها من كل شكل ولون وياما هنقابل فيها

يبقى نستعد وما نهرب ونواجه ونعلن التحدى على اى شىء يحاول يكثر فينا ويموت الاحلام جوانا

تحياتى

April 19, 2007 at 6:00 AM  

HI my friends, today am celebrating 40 days beying away from whiskey, so am dewhiskeying my thought, post by post, welcome to EGYPT. welcome to ma homepage...

April 19, 2007 at 6:06 AM  

حرام عليكي يا شيخة

ده استفتاح

خلتيني اعيط

April 19, 2007 at 1:17 PM  

مش عارفة اقولك ايه يا نانا

بس بتفركيني بواحد صاحبنا

لازم تتركي مجال للتسامح
عشان تقدري تحبي

مش شرط انك تتعاملي معاه كاب او بروح الابوة

بس يكفي انك تتدعيله وخلاص
عشان تتكاب في يمزان حسناتك

سامحي

واكتبي جديد بقي

April 19, 2007 at 2:38 PM  

ايوه .......سامحي على رأي سمراء النيل
...بالتأكيد ستجدين جزء داخلك منه ..ربما ليس الان ولكن سيظهر حتما...واتمنى ان تعوضين ذلك الفقد ...قريبا

April 20, 2007 at 4:52 PM  

تامر : الاحلام لاتموت الا بموت الامل ونور الحياة جوانا

اصبت بجد ... بس ساعات الاحلام بتعلن انتحارها تلقائيا

April 21, 2007 at 12:38 AM  

WHISKEY PUZZLER

go ahead .. matreg3sh tany

April 21, 2007 at 12:40 AM  

نوارة :: ما احنا علطول بنعيط من بوستاتك ... نورتينا

April 21, 2007 at 12:41 AM  

سمرا .... بجد انا بدعيله ربنا يغفرله ويسامحه....

April 21, 2007 at 12:43 AM  

هيوماااان ..... لا اظن انى ساجد اى شىء داخلى منه :(

April 21, 2007 at 12:44 AM  

عزيزتي أغفري له فمامن شيء نعطيه سوى الغفران في هكذا حالات

April 21, 2007 at 7:05 AM  

انا ايضا لا املك الا ان اغفر له
شكرا لزيارتك

April 22, 2007 at 2:01 AM  

يعني أقول ايه بجد التدوينة رائعة ، و شكرا لزيارتك مدونتي و انا بشكرك لانك خلتيني اعرف ارقرأ مدونتك الجميلة

تحياتي

April 22, 2007 at 2:07 PM  

موقف اذاعه المدرسه مؤثر جدا
تعرفي ان مدرستي كانت بتعمل مجلس امهات مش مجلس اباء
لان هما عارفين الفوله


الاباء بيرجعو البيت عشان ينامو وياكلو استعدادا ليوم عمل جديد

الامهات هما اللي متابعين كل اللي بيحصل

بس عارفه ..مهما كان الاب قاسي .. واجبك عليه انك تدعيله .. لانه نوع من انواع البر اللي انت ان شاء الله ثوابك عليه حيكون كبييير

April 23, 2007 at 1:09 AM  

احساس مؤلم فعلا
وتستمر الحياة

April 23, 2007 at 1:27 AM  

الي عجبني انها احلام عادية
اي حزن في الدنيا مهما كان ليه جوانب لو نبصلها نبتسم
يعني في ناس عندها ابهات حرام يطلق عليهم لقب آدمي
فإلجيء الى الحنين في صدر امك والله يخليهالك يارب وخلي بالك من نفسك

April 23, 2007 at 2:37 AM  

سارة .. انتى تستاهلى كل خير .. بجد ربنا يحميكى

April 23, 2007 at 3:37 AM  

مشمش والله مدير مدرستك دا راجل بيفهم ... انت كنت فى مدرسةايه؟

April 23, 2007 at 3:38 AM  

اميرة البلطجية فعلا بتستمر الحياة وبتقفش حتى لو داست علينا :)

April 23, 2007 at 3:38 AM  

youma
نورتينا بالزيارة وفعلا فى ابهات اغراب اوووى وانا امى عندى بالدنيا
دمتى بصحة :)

April 23, 2007 at 3:40 AM  

الفكره كلها كانت اكثر من رائعه , تصدقي ان الاجتماع كان عباره عن ان الامهات يدخل عليهم مدرس مدرس .. وكل واحد يسألوه عن ولادهم .. وهو لو عنده تعليقات يقولها للامهات مباشره
والام اللي تغيب عن الاجتماع كذا مره .. يعملولها استدعاء ولي امر

:D
عشان تيجي بالعافيه

April 23, 2007 at 7:54 PM  





شركة تنظيف فلل بالقطيف
شركة تنظيف شقق بالقطيف
شركة تنظيف مجالس بالقطيف
شركة تنظيف موكيت بالقطيف
شركة تنظيف سجاد بالقطيف
شركة عزل اسطح بالقطيف
شركة مكافحة حشرات بالقطيف
شركة تسليك مجاري بالقطيف






November 25, 2018 at 11:30 AM  






شركة تنظيف بالرياض
شركة تنظيف منازل بالرياض
شركة تنظيف خزانات المياة بالرياض
شركة نقل اثاث بالرياض

شركة تخزين اثاث بالرياض
شركة كشف تسربات المياة بالرياض
شركة مكافحة حشرات بالرياض
شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض
شركة رش مبيدات بالرياض
شركة جلي بلاط بالرياض


November 25, 2018 at 11:31 AM  

Post a Comment

<< Home